att studera i ett nytt land

Att plugga här i Paris är både underbart och jobbigt. Det är jätte roligt att få vänner från andra kulturer, träna på att inte konversera på svenska. Jag har två "bättre" vänner i klassen, en tjej från Taiwan och en från Amerika. De frågade om jag ville följa med och shoppa i helgen, jag tackade självklart ja så det ska bli spännande!

Ibland i konversationer börjar jag prata svenska, eller lägger in ett svensk ord utan att tänka på det, så står de som frågetecken.

Jag måste plugga väldigt mycket för att kunna hänga med. Lektionerna är ju på franska med lite inslag av engelska när någon verkligen inte förstår. Det finns tre Annor i min klass så vår lite lustiga lärarinna kallar en Anna från ryssland för Aina, mig för Anne och den tredje för Anna. På phonetiken (stavas det så på svenska?) så får jag heta Anna Karlotta. Nu måste jag fortsätta att plugga!

Yee och Johan är här på besök, jag får skriva mer om det sen, eller om dom vill skriva ett gäst inlägg.

Anna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0